Konfekcjonowanie co to jest? Jakie ma znaczenie w handlu?
Zakupy przez internet stały się niezwykle popularne. Zanim jednak zamówienie trafi do rąk odbiorcy, przebywa bardzo długą drogę. Zadaniem sprzedawcy jest odpowiednie przygotowanie towaru do wysyłki. Ten proces obejmuje również dobór odpowiedniego opakowania. Główną rolą paczki jest zabezpieczenie przewożonych w niej produktów. Dodatkową funkcją opakowania ma być również wyróżnienie danego sklepu wśród wielu innych. Czym zatem jest konfekcjonowanie towaru oraz dlaczego ma tak duże znaczenie? Najważniejsze informacje na ten temat w poniższym artykule.
Konfekcjonowanie — co to znaczy?
Przedmioty, które zamawiamy w sklepie internetowym, zawsze powinny dobrze się prezentować. Dzięki takiemu zabiegowi każdy klient poczuje się wyjątkowo i chętnie wróci do tego sklepu na następne zakupy. Mówi się, że nie należy oceniać książki po okładce. Jednak ta teoria rzadko ma odzwierciedlenie w dzisiejszej rzeczywistości. Także w przypadku paczek. Przygotowywanie towarów do wysyłki ma na celu stworzenie atrakcyjnych wizualnie opakowań.
Konfekcjonowanie towaru oznacza pakowanie lub przepakowywanie towaru bez zmieniania jego cech fizycznych. Powoduje to, że przedmioty, które sprzedajemy, są atrakcyjne wizualnie oraz gotowe do sprzedaży. W procesie konfekcjonowania produktów spotykamy się z wieloma różnymi czynnościami, które zazwyczaj są zależne od typu sprzedawanych artykułów oraz tego, jaki charakter ma dane zamówienie.
Na czym polega proces konfekcjonowania towarów?
Samo przygotowanie towaru do wysyłki nie jest szybkie ani łatwe. Nie wystarczy zapakować produktu w specjalne pudełko, które ma za zadanie zabezpieczyć przesyłkę oraz zadbać o ładny wygląd. Konfekcjonowanie towaru jako proces obejmuje wiele różnych działań. Należą do nich czynności ręczne oraz te wykonywane za pomocą specjalnych maszyn. Dzięki temu praca przy tych działaniach jest o wiele szybsza.
Główne czynności obejmujące proces konfekcjonowania towarów to:
- kompletowanie zamówienia,
- obróbka sprzedawanych produktów,
- wybór najlepszego opakowania,
- zarządzanie stanami magazynowymi oraz przyklejanie kodów kreskowych,
- nanoszenie oznaczeń,
- etykietowanie pozwalające uzupełnić informacje, które nie zostały zawarte na opakowaniu paczki,
- dodawanie próbek oraz gratisów, aby klient mógł je darmowo przetestować — najczęściej ma to związek z akcją marketingową prowadzoną przez firmę,
- pakowanie produktów ręcznie lub z wykorzystaniem maszyn — w tym przypadku chodzi o pakowanie w folie, ponieważ zgrzewki dużo prościej jest przepakować,
- paletowanie oraz zabezpieczanie produktów do transportu,
- etykietowanie oraz insertowanie, na oryginalnym opakowaniu producent nakleja informacje o zawartości opakowania (etykietowanie), insertowanie z kolei polega na dodaniu instrukcji obsługi bądź innych materiałów reklamowych,
- kompletowanie oraz kompletowanie z matchowaniem, chodzi o przygotowanie towaru w zestawach, które pasują do określonego kryterium,
- przepakowywanie produktów do innych opakowań zbiorczych lub pudełek,
- umieszczanie w opakowaniu dowodu zakupu.
Trzeba pamiętać, że konfekcjonowanie towarów dotyczy tylko modyfikacji cech zewnętrznych oraz opakowania produktów. Nie wolno dopuścić do tego, że klient dostanie towar niezgodny ze swoim zamówieniem.
Konfekcjoner — kim jest?
To osoba, która zajmuje się pakowaniem produktów według sprecyzowanych wytycznych. W zależności od rodzaju sklepu internetowego do jego obowiązków może należeć etykietowanie, insertowanie lub przepakowywanie towaru, jak również umiejscowienie ich w opakowaniach zbiorczych.

Kto najlepiej wykona konfekcjonowanie towaru?
Chcąc prowadzić dobrze prosperujący sklep internetowy, jesteśmy zmuszeni automatyzować wiele procesów. Dzięki temu sprzedaż jest sprawnym, płynnym oraz odbywającym się bez zakłóceń procesem. Klient, który decyduje się na zakupy w naszym sklepie, liczy na bardzo wysoką jakość usług oraz natychmiastową wysyłkę. Jeśli tak się nie stanie sfinalizuje swoje zakupy u konkurencji. Z tego względu wiele przedsiębiorców decyduje się na współpracę w konfekcjonowaniu towarów z wyspecjalizowaną firmą zewnętrzną. Takie posunięcie gwarantuje brak konieczności zatrudnienia nowych pracowników oraz poczynienia inwestycji w maszyny do pakowania.
Firmy, które świadczą usługi konfekcjonowania towarów wiedzą, że konieczne do osiągnięcia pożądanego efektu jest użycie specjalistycznego sprzętu. Niezbędni są również wykwalifikowani pracownicy, którzy bardzo dobrze znają się na swojej pracy. Dzięki temu mamy pewność, że usługa zostanie wykonana rzetelnie. Z kolei produkty będą zapakowane w estetyczne opakowania, przygotowane zgodnie z wytycznymi zamawiającego usługę.
Konfekcjonowanie towaru — koszty
Koszty konfekcjonowania towarów są zależne od różnych czynników. Na ich ceny wpływa przede wszystkim to, kto jest odpowiedzialny za ten proces. W przypadku, kiedy sprzedawca przeprowadza go na własną rękę, nierzadko zapłaci więcej niż wtedy, gdy zleci to firmie zewnętrznej. Zlecając tę usługę operatorowi, który zajmuje się logistyką, może obniżyć koszty, ponieważ wówczas rozkłada koszty na kilku klientów.
Ceny usług konfekcjonowania towaru w różnych centrach logistycznych są bardzo zróżnicowane. Ostateczne ustalenie kosztów usługi konfekcjonowania zależy od:
- wagi oraz ilości produktu – ponieważ w przypadku dużych oraz ciężkich towarów niezbędne będzie skorzystanie ze specjalistycznego sprzętu, co znacząco wydłuża czas pracy,
- unikalnych życzeń klientów – każda firma logistyczna, która realizuje usługi konfekcjonowania, może świadczyć spersonalizowane zamówienia w oparciu unikalne wytyczne,
- rodzaju używanych opakowań oraz wypełniaczy.
Kiedy warto zlecić konfekcjonowanie towarów firmie zewnętrznej
Jest to idealne rozwiązanie dla przedsiębiorców, którym zależy na oszczędności czasu przy jednoczesnej gwarancji, że usługa będzie wykonana z najwyższą starannością. Jeśli w firmie zauważalna jest tendencja do nienadążania z zamówieniami, klienci często skarżą się na uszkodzone przesyłki. Może też zaistnieć potrzeba wybicia się na rynku wśród innych tego typu firm warto zastanowić się nad skorzystaniem z usługi firmy zewnętrznej.

Konfekcjonowanie towarów – korzyści
Celowanie towarów to ostatni etap procesu handlowego. Może być dużym wyzwaniem dla małych sklepów internetowych. Jednak ma on duże znaczenie, ponieważ dzięki temu możemy budować dobry wizerunek marki oraz przywiązanie klientów do naszych produktów.
Dlatego też warto zapoznać się z największymi korzyściami, jakie daje konfekcja towarów. Dzięki temu procesowi firma gwarantuje:
- krótki czas realizacji zamówień,
- brak konieczności zatrudnienia nowych pracowników,
- zwiększenie możliwości operacyjnych firmy,
- uczynienie oferty sklepu bardziej atrakcyjnej dla konsumentów,
- dostarczenie do klienta końcowego produktu w nienaruszonym stanie,
- przewagę nad konkurencją, która przygotowanie produktów do wysyłki zostawia bez procesu, jakim jest konfekcjonowanie towaru,
- budowanie silnej więzi z klientem oraz zwiększenie poczucia lojalności klientów,
- dobrą prezentację firmy.
Podsumowanie
Nie ma skuteczniejszych działań wizerunkowych niż dobre zaopiekowanie się etapem ostatniej mili, do którego należy konfekcjonowanie towaru. Z tego powodu, jeśli sklep internetowy nie jest w stanie zapewnić takiej usługi we własnym zakresie, warto zlecić to firmie zewnętrznej.
Konfekcjonowanie towarów jest również bardzo istotną gałęzią działalności w branży transportowej. Warto skorzystać z oferty firmy zajmującej się konfekcjonowaniem towaru, tym samym zadbać o dobry wizerunek firmy i dobre relacje z klientem. Należy również pamiętać, że to jak osoba zamawiająca odbierze jakość naszych usług, będzie miało odzwierciedlenie na ilości zamówień i zainteresowanie naszym asortymentem.