Dolewanie do auta. Obrazek w artykule Płyny w Twoim samochodzie. Klucz do bezawaryjnej jazdy

Płyny w Twoim samochodzie. Klucz do bezawaryjnej jazdy

W samochodzie każdy szczegół ma znaczenie. Sam często zapominam o jednej istotnej rzeczy zapewniającej bezawaryjną i bezpieczną jazdę. Płyny eksploatacyjne. To płyny eksploatacyjne odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu pojazdu w dobrym stanie. Od oleju silnikowego i płynu chłodniczego, po płyn hamulcowy, płyn do spryskiwaczy oraz płyn do wspomagania kierownicy. Każda z tych specjalnych substancji pełni swoją niezastąpioną funkcję.

Płyny eksploatacyjne odpowiadają za chłodzenie, smarowanie i poruszanie mechanizmów istotnych dla prawidłowego funkcjonowania każdego pojazdu. Pomijając regularną kontrolę i wymianę płynów w samochodzie, narażasz się na ryzyko awarii oraz na potencjalne niebezpieczeństwo podczas jazdy. Właściwy poziom płynów eksploatacyjnych w zbiornikach gwarantuje przede wszystkim bezpieczeństwo w trasie i komfort jazdy.

W tym artykule pochylę się nad tematem płynów eksploatacyjnych i ich roli w pojeździe. W treści wyczytasz, jak często wymieniać poszczególne płyny. Dowiesz się, na co zwracać uwagę przy ich wyborze. Poznasz sposoby, jak unikać powszechnych błędów. Pomyłki te bowiem mogą kosztować Cię więcej niż myślisz.

Przeczytaj: Pokrowiec na samochód

Wlewanie płynu do auta, Obrazek w artykule Płyny w Twoim samochodzie. Klucz do bezawaryjnej jazdy

Rodzaje płynów eksploatacyjnych

Płyny eksploatacyjne to specjalne substancje, które są niezbędne do sprawnego działania różnych układów w aucie. Obecność tych substancji ma bezpośredni wpływ na trwałość poszczególnych elementów, bezpieczeństwo podczas podróży oraz ogólną wydajność auta. Pamiętaj, że regularne sprawdzenie poziomu płynów w zbiornikach i ich wymiana jest szczególnie istotne w kwestii bezpieczeństwa i zwykłej dbałości o samochód.

Wśród płynów eksploatacyjnych mogę wyodrębnić następujące rodzaje:

– olej silnikowy,

– płyn chłodniczy,

– płyn hamulcowy,

– płyn przekładniowy w skrzyni biegów,

– płyn do układu wspomagania kierownicy,

– płyn do spryskiwaczy,

– Czynnik chłodniczy.

Olej silnikowy

Olej ten ma takie duże znaczenie, że mówi się na niego olej życiodajny. Ten płyn eksploatacyjny smaruje wszystkie istotne elementy, które poruszają się w silniku. Sposób oczywisty to redukuje tarcie i odprowadza ciepło.

Jako właścicielowi auta zależy Ci na trwałości jednostki napędowej. Dlatego musisz regularnie kontrolować stan oleju silnikowego.

Płyn chłodniczy

Ponad połowa energii, którą generuje auto, przekształca się w ciepło. Jak wynika z nazwy, układ chłodzenia silnika odpowiada za chłodzenie jednostki napędowej. Układ ten utrzymuje prawidłową temperaturę pracy. W przypadku niesprawnego działania układu chłodzenia silnika jednostka napędowa może osiągnąć temperaturę przekraczającą jej tolerancję.

Funkcja płynu chłodniczego polega na tym, że przez cały czas krąży w układzie chłodzenia. W ten sposób odbiera nadmiar ciepła z silnika i oddaje go w chłodnicy. Układ chłodzenia funkcjonuje w sposób właściwy wtedy, gdy jest on wypełniony odpowiednią ilością cieczy posiadającej odpowiednie właściwości i parametry.

Płyn hamulcowy

Czy Twój samochód w sytuacji konieczności zatrzyma się tak skutecznie, jak przewidział producent? Tak, jeśli regularnie kontrolujesz poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku. Pamiętaj! Jeśli ilość płynu hamulcowego w układzie hamulcowym jest niewystarczająca albo jego parametry nie spełniają określonych norm, droga hamowania wydłuża się aż siedmiokrotnie. Kondycja płynu hamulcowego to kwestia naszego bezpieczeństwa.

Płyn hamulcowy odpowiada za przenoszenie ciśnienia hydraulicznego w układzie hamulcowym. Przynosi siłę z pedału hamulca na klocki hamulcowe. Od stanu płynu hamulcowego bezpośrednio zależy długość drogi hamowania.

Płyn przekładniowy w skrzyni biegów

Płyn ten służy do zmniejszenia obciążeń przekładni. Płyn przekładniowy utrzymuje ją w stanie najwyższej gotowości do pracy. Jest to środek smarny. Dlatego prędzej czy później trzeba będzie go wymienić.

Płyn do układu wspomagania kierownicy

Układ wspomagania kierownicy ma istotne znaczenie w Twoim aucie. Funkcją tego układu jest zmniejszenie siły potrzebnej do skręcania kierownicą. Układ wspomagania umożliwia łatwiejsze i mniej męczące kierowanie pojazdem. Większość nowych aut ma już elektryczne wspomaganie. Jednak na drogach jest dużo starszych aut, mających układ hydrauliczny. Dlatego płyn do wspomagania/płyn do układu sterowania jest Ci potrzebny.

Pozostałe płyny

Mogłoby się wydawać, że płyn do spryskiwaczy nie gra istotnej roli. Tak rzeczywiście, nie stanowi on niezbędnego komponentu w żadnym z istotnych układów samochodowych. Jednak od stanu tego płynu eksploatacyjnego zależy widoczność, gdyż jest on potrzebny do czyszczenia przedniej szyby w czasie jazdy. Jest on istotny dla naszego bezpieczeństwa.

Z kolei za komfort w czasie jazdy odpowiada czynnik chłodniczy/chłodzący (ziębnik). Podstawową funkcją tej substancji jest wypełnienie układu klimatyzacji samochodowej. Płyn ten krąży w przewodach klimatyzacji.

Jak często wymieniać płyny eksploatacyjne?

Nic nie jest wieczne. Zatem nasuwa się pytanie, jak często należy wymieniać płyny eksploatacyjne. Złota zasada w tej kwestii mówi, że trzeba sięgnąć po instrukcję producenta i znaleźć zalecenia dotyczące częstotliwości wymiany poszczególnych płynów. Ponadto, w instrukcji trzeba znaleźć informację dotyczącą typu płynu. Miksowanie płynów różnych producentów może doprowadzić do usterek układu.

Producenci zalecają wymianę oleju silnikowego co rok albo zgodnie z interwałem 15 000-20 000 km. Niektórzy producenci zalecają wymianę co 2 lata lub zgodnie z interwałem 30 000 km. W starszych samochodach częstotliwość wymiany oleju zależy nie tylko od przebiegu, ale także od rodzaju oleju. Ponadto, samochody eksploatowane w trudnych warunkach potrzebują częstszej wymiany.

Płyn hamulcowy również wymaga regularnej wymiany. Zgodnie z zaleceniami producentów, zwykle maksymalnie co 2 lata. Trzeba go wymieniać, bo wchłania wilgoć z powietrza i zapowietrza się. A zanieczyszczenie płynu hamulcowego może powodować rdzewienie przewodów hamulcowych.

Wymianę płynu chłodniczego zaleca się przeprowadzać co 5 lat. Jednak, jak w przypadku z innymi płynami, warto kontrolować poziom na bieżąco. W praktyce płyn chłodniczy wymienia się co 2 lub 4 lata albo co 40-100 tys. Km. Tak samo z płynem przekładniowym. Przy normalnej eksploatacji warto go wymienić raz na 100 000 km. W skrzyniach automatycznych zużywanie płynu przekładniowego następuje znacznie szybciej niż w przekładniach ręcznych.

Mówiąc o płynie do układu wspomagania kierownicy, dobrze wymieniać go co najmniej raz na 2 lata. Może i częściej. Zazwyczaj rekomendowany okres eksploatacji płynu wynosi dwa lata lub 60 000 km. Z kolei kontrola i wymiana płynu do spryskiwaczy jest zadaniem bardzo prostym. Otwierasz maskę auta i szukasz odpowiedniego zbiorniczka. Standardowo on się znajduje z boku. W zależności od poru roku, kupujesz letni lub zimowy płyn do spryskiwaczy.

Czujesz, że klimatyzacja w Twoim aucie przestała spełniać oczekiwania? Nadszedł czas na wymianę czynnika chłodniczego. Wiadomo każdy ubytek da się odczuć, bo wydajność się zmniejsza. Obecnie zazwyczaj używa się jednego z poniżej wymienionych typów płynu: R-134a, R-1234yf albo R-744.

Czemu jest tak ważne na bieżąco kontrolować poziom płynów eksploatacyjnych?

Obniżony poziom płynu może nie tylko oznaczać konieczność wymiany. Obniżony poziom płynu może świadczyć o innych problemach układu. Zwłaszcza jeśli bezpośrednio po wymianie poziom się obniża. To może świadczyć o nieszczelności, o pęknięciu rurek etc. Wtedy musisz niezwłocznie wyruszyć do serwisu. W przeciwnym przypadku naprawa może kosztować jeszcze drożej a głównie zaniedbanie może zagrażać Twojemu życiu i zdrowiu.

Kontrola poziomu płynu zdecydowanie nie jest zadaniem trudnym do wykonania. Zbiorniczki są przezroczyste. Jeśli są ubrudzone, można szybko je umyć, używając płynu do czyszczenia. Jeśli jednak nie widać poziomu płynu, można przyłożyć latarkę. Łatwe zadanie, ale tak ważne w kwestii Twojego bezpieczeństwa i bezpieczeństwa innych uczestników ruchu drogowego.

Jak wielokrotnie podkreśliłem wyżej, płyny eksploatacyjne mają niezwykle ważne znaczenie w prawidłowym funkcjonowaniu różnych układów w Twoim aucie. Pamiętaj, że w sytuacji normalnej poziom płynu w zbiorniczkach jest stały. Regularne sprawdzanie poziomu jest Twoim obowiązkiem jako odpowiedzialnego właściciela auta.

O czym warto pamiętać?

Podczas sprawdzania poziomu jakiegokolwiek płynu eksploatacyjnego jednostka napędowa Twojego auta nie może być gorąca. Na przykład, jeśli silnik pracuje albo jest rozgrzany, nigdy nie odkręcaj korka chłodnicy. W układzie chłodniczym jest wysokie ciśnienie, a płyn chłodniczy jest bardzo gorący. Może zwyczajnie wystrzelić w powietrze, jeśli odkręcisz korek. Poważne poparzenia stanowią niebezpieczeństwo.

Gdy planujesz dłuższą podróż, sprawdź poziom płynów. Po wymianie przetestuj auto. Na przykład, przyjedź się autostradą, żeby sprawdzić, jak po wymianie funkcjonują wszystkie układy. Jeśli poziom jakiegokolwiek płynu eksploatacyjnego gwałtownie spada, koniecznie zwróć na to uwagę.

Podsumowanie

Regularna kontrola i wymiana płynów eksploatacyjnych to Twój obowiązek jako odpowiedzialnego kierowcy. Regularna kontrola i wymiana oleju silnikowego, płynu chłodniczego, hamulcowego, przekładniowego, do układu wspomagania kierownicy, do spryskiwaczy czy czynnika chłodniczego ma kluczowe znaczenie dla zachowania sprawności technicznej pojazdu oraz dla bezpieczeństwa jazdy. Nie lekceważ tego aspektu!

Zachęcam Cię do regularnego sprawdzania i dbałości o płyny eksploatacyjne w Twoim samochodzie. To inwestycja w bezpieczeństwo i niezawodność Twojego pojazdu, a także sposób uniknąć kosztownych napraw. Pamiętaj, że Twoje decyzje dotyczące płynów eksploatacyjnych mają bezpośredni wpływ na żywotność samochodu i komfort jazdy. Bądź świadomy i dbaj o swój pojazd. On odpłaci Ci bezawaryjną i bezpieczną jazdą.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *