Jak znaleźć klientów w spedycji
|

Jak znaleźć klientów w spedycji? 6 sposobów na znalezienie zleceń do firmy spedycyjnej przez internet

Pozyskanie klientów jest kluczowe dla rozwoju każdej firmy. Szczególnie w branży spedycyjnej, gdzie konkurencja jest bardzo duża, ogromne znaczenie ma skuteczność w zdobywaniu nowych zleceń. W poniższym artykule przedstawimy kilka sprawdzonych sposobów na to, jak znaleźć klientów w spedycji.

Jakie usługi może świadczyć firma spedycyjna?

Spedycja to działalność prowadzona od wieków. Organizowanie przewozu towarów oraz dostarczanie ich w możliwie najkrótszym czasie bardzo mocno wpływa na wymianę handlową. Osoba, która zajmuje się spedycją, powinna posiadać rozległą wiedzę na tematy powiązane z obszarem swojej działalności

Spedycja jest związana ze wszystkimi czynnościami, które obejmują przewóz ładunków. Wykonanie usług transportowych zleca osoba fizyczna lub firma w ramach umowy zlecenia spedycyjnego. W zakres takiego zobowiązania wchodzi:

  • organizacja sposobu transportu,
  • sporządzanie dokumentacji przewozowej oraz umów,
  • przygotowanie oraz ubezpieczenie ładunku w trakcie przewozu,
  • odbiór przesyłki.

Działalność spedycyjna nie ogranicza się jednak tylko do wyżej wymienionych zadań. Branża ta zajmuje się również takimi czynnościami jak przeładunek, załadunek oraz dowóz, które są powiązane z przemieszczanie się ładunku. Poza tym w gestii firmy spedycyjnej pozostawiamy przechowywanie lub sprzedaż towaru. Dodatkowo zdarza się, że osoba dostarczająca paczkę zobowiązana jest do odebrania należności za przesyłkę od odbiorcy. Te zadania wchodzą już w zakres spedycji mieszanej.

Jakie wyróżnimy rodzaje spedycji?

W tym obrębie działalności gospodarczej możemy wyróżnić różne formy spedycji, m.in.:

  • spedycję własną, która jest działalnością, prowadzoną przez użytkownika transportu. Takiego typu usługi świadczą przedsiębiorstwa transportowe lub wyspecjalizowane w owej dziedzinie firmy spedycyjne, które posiadają własny transport, magazyny i terminale przeładunkowe,
  • spedycję związaną ze środkiem transportu — w tej gałęzi spedycji wyróżniamy kolejową, morską, lotniczą oraz samochodową. Dodatkowo w sytuacji, w której ładunek zostaje dostarczony jednym środkiem transportu, mamy do czynienia ze spedycją gałęziową. Spedycja intermodalna z kolei łączy się z przewozem ładunków kilkoma środkami lokomocji. Wówczas mamy do czynienia z usługą kompleksową, która jest wykonywana od momentu nadania do miejsca wydania przesyłki.
  • spedycję krajową lub międzynarodową. Ta pierwsza wiąże się z przewozem różnego rodzaju ładunków na terenie jednego kraju. Natomiast spedycja międzynarodowa jest ściśle powiązana z handlem zagranicznym. Kiedy to przedmioty są transportowane z różnych krajów, co łączy się również z opłatami celnymi i granicznymi wszelkiego rodzaju.

Jak znaleźć klientów w spedycji i zwiększyć liczbę zleceń?

Wiedza, czym jest i jakie działania obejmuje spedycja, jest ważna, kiedy zastanawiamy się, jak pozyskać klientów w tej branży. Znając swoje zadania, poznamy potrzeby osób zainteresowanych usługą, a poznanie przyszłego klienta jest kluczem do jego pozyskania. Trzeba przy tym pamiętać, że konkurencja jest bardzo duża. Z każdym rokiem coraz więcej przedsiębiorstw rozrastało się, powiększając swoją flotę oraz możliwości. Przez co każdy klient chcący skorzystać z usług firmy spedycyjnej jest naprawdę istotny.

Należy jednak pamiętać, że zapotrzebowanie na takie usługi wcale nie zmalało. Klientów jest wielu, tylko trzeba umiejętnie szukać. Co zrobić, aby liczba zleceń utrzymywała się na takim samym poziomie, czy też z każdym miesiącem była większa? 6 najskuteczniejszych sposobów wymienimy oraz opiszemy w dalszej części artykułu.

Dobrze skonstruowana strona internetowa firmy

Witryna internetowa to podstawowe miejsce, które zawiera informacje o Twojej firmie. Powinny tam się znaleźć takie wiadomości jak:

  • oferta usługowa,
  • dane kontaktowe,
  • opinie dotychczasowych klientów.

Strona internetowa zwiększa wiarygodność firmy w oczach potencjalnych zleceniodawców. Należy jednak mieć na uwadze, że stworzenie jej jest kosztowne. Ceny wahają się od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych i zależą od stopnia zaawansowania strony. Do kosztów należy doliczyć cenę domeny, którą trzeba opłacać regularnie oraz nakłady finansowe związane z pracami administracyjnymi – bardzo ważne dla dobrego funkcjonowania serwisu. Dodatkowym niezwykle istotnym aspektem dotyczącym strony internetowej firm jest odpowiednie jej zoptymalizowanie. Jest to o tyle ważne, że na tej podstawie wyszukiwarki internetowe będą wyświetlać ją na odpowiednich pozycjach – im rzetelniej podejdziemy do tego tematu, tym wyżej nasza strona będzie pozycjonowana. Koszt takiego działania należy doliczyć do regularnych opłat związanych z utrzymaniem strony.

Zalety i wady posiadania strony internetowej

Istnieje bardzo dużo plusów posiadania profesjonalnej strony internetowej firmy spedycyjnej. Do najważniejszych z nich, możemy zaliczyć:

  • zwiększenie wiarygodności przedsiębiorstwa,
  • dobrze wykonana i funkcjonalna strona internetowa przyciągnie klientów, którzy będą szukali profesjonalnych usług spedycyjnych w sieci,
  • możliwość dostosowania strony do komputerów i urządzeń mobilnych, co zwiększa zasięgi.

Znajdą się jednak także minusy. Wśród najbardziej istotnych wad strony www możemy wymienić:

  • znaczące koszty budowy oraz utrzymania,
  • potrzebę pracy nad serwisem niemal codziennie, by wyróżniał się na tle naszej konkurencji.
Jak znaleźć klientów w spedycji
Działania internetowe pozwolą znaleźć wiele zleceń spedycyjnych.
Przekonaj odbiorców do zostania Twoimi klientami.

Posiadanie wizytówek internetowych

Dobrze jest pamiętać, aby informacje o swojej firmie zamieścić w wirtualnych bazach firm. Zazwyczaj wiąże się to z dodatkowymi kosztami, dzięki nim nasza wizytówka staje się widoczna w danym serwisie. Zdarzają się bezpłatne portale, na których można udostępnić informacje o firmie. Jednak szansa na to, że potencjalny klient trafi akurat na nasze przedsiębiorstwo, jest na nich znikoma.

Zalety i wady posiadania wizytówek internetowych

Jak w poprzednim przypadku i tutaj będziemy w stanie znaleźć dobre i złe strony tego pomysłu. Do zalet posiadania wizytówki możemy zaliczyć:

  • kolejną sposobność pokazania naszej oferty w internecie,
  • wizytówki internetowe w wersji podstawowej zazwyczaj są bezpłatne.

Wśród wad takiego rozwiązania możemy wymienić:

  • trudności w znalezieniu cenników płatnych wizytówek internetowych,
  • często obowiązującą cykliczną opłatę z góry np. roczna lub miesięczna,
  • konieczność zwięzłości w pisaniu oferty (takie wizytówki muszą być krótkie), co nierzadko wiąże się z potrzebą zatrudnienia specjalisty, który opisze dla nas nasze działania – to również jest kosztowne.

Internetowa giełda transportowa

Internetowa giełda transportowa to miejsce spotkań biznesowych, wymiany informacji oraz gromadzenia ofert. Jej zaletą jest to, że skupia się na zleceniach związanych z transportem. Nie trzeba więc przeglądać wpisów dotyczących innych branż. Z takiej giełdy można korzystać zarówno na komputerze z dostępem do sieci, jak i na urządzeniach mobilnych.

Internetowe giełdy transportowe pozwalają na szybki dostęp do zleceń spedycyjnych. Korzystanie z takich serwisów jest niezwykle korzystne dla ciągłości funkcjonowania Twojej firmy. Oferują one darmową rejestrację oraz nie pobierają żadnego abonamentu. Na takich serwisach codziennie pojawiają się tysiące wolnych ładunków, które należy przetransportować zarówno na trasach krajowych, jak i międzynarodowych. Portale te pobierają prowizję od pozyskanych zleceń, co oznacza, że uiszczasz opłatę dopiero gdy wykonasz usługę. Prowizja wynosi od 3% do 7% netto ceny za transport.

Dodatkowym atutem giełdy transportowej jest to, że na takim portalu każda firma może mieć swój profil. Można na nim umieszczać wszystkie wykonane zlecenia, komentarze klientów certyfikaty oraz licencje. Jest to sposób na utworzenie dobrej wizytówki, którą można pokazać potencjalnym klientom, jeśli firma nie posiada strony internetowej.

Zalety oraz wady giełdy transportowej

Giełda transportowa znacznie przyczynia się do zwiększenia liczby klientów. Do jej najważniejszych zalet zaliczamy:

  • zapewnienie dostępu do dużej ilości zaleceń transportowych,
  • brak opłat za rejestrację i korzystanie z serwisu.

Żadne rozwiązanie nie jest doskonałe. Także giełdy mają swoje minusy. Do najbardziej istotnych wad takiego rozwiązania możemy zaliczyć:

  • prowizje od wykonanego zlecenia, co zmniejsza zyski firmy,
  • konieczność bezpośredniej rywalizacji z innymi przewoźnikami o dane zalecenie.

Posiadanie kont firmowych w social mediach

Jak możemy wyczytać w badaniach społecznych, w dzisiejszych czasach z mediów społecznościowych korzysta ponad 19 milionów Polaków. Najpopularniejszymi platformami istniejącymi w sieci są YouTube oraz Facebook. Ze względu na popularność są doskonałym miejscem na pokazanie ludziom swoich działań.

Warto założyć profil firmy na portalu społecznościowym. Pierwszym bardzo dużym plusem takiego rozwiązania jest to, że założenie fanpage’a jest bezpłatne. Jednak dzisiaj śledzimy kilka lub kilkaset stron różnych firm, blogów itp., dlatego coraz trudniej się przebić z postami o własnym biznesie. W praktyce posiadanie fanpage’a swojej firmy w social mediach to codzienna, żmudna praca nad tworzeniem społeczności, która będzie obserwować profil firmy. Potrzebne do tego są zdjęcia, filmy oraz artykuły, które pokażą zasady działania przedsiębiorstwa, a nawet całej branży spedycyjnej oraz transportowej. Jest to bardzo wymagające zadanie, które często wiąże się z dodatkowym budżetem na reklamę. Dzisiaj bardzo trudno przebić się bez korzystania z opcji dodatkowo płatnych na portalach społecznościowych. Jak podają statystyki, ponad 6 milionów przedsiębiorstw pokazuje swoją działalność na portalach społecznościowych.

Oznacza to, że Facebook będzie pokazywał w pierwszej kolejności posty promowane. Dlatego też wiele firm dzisiaj korzysta z pomocy agencji marketingowej przy takich działaniach. Są to koszty rzędu od 1000 zł do 6000 zł miesięcznie.

Jak znaleźć klientów w spedycji
Media społecznościowe generują wiele reakcji, które pozwalają nawiązać relację z potencjalnymi klientami.

Zalety oraz wady posiadania profilu swojej działalności w mediach społecznościowych

W tym aspekcie promowania działań branżowych znajdziemy wiele zalet. Wśród najważniejszych możemy znaleźć:

  • daje możliwość promocji działalności firmy w serwisach, które codziennie śledzi bardzo duża liczba osób,
  • umożliwia bezpłatne publikowanie informacji dotyczących działalności przedsiębiorstwa.

Niestety takie rozwiązanie promocyjne również ma minusy. Do najbardziej istotnych zaliczamy:

  • trudności w przebiciu się wśród wielości podobnych stron, które dotyczą takiej samej działalności,
  • trzeba pamiętać o gromadzeniu różnych interesujących materiałów, które dotyczą działalności naszej firmy, aby móc je publikować na naszych mediach społecznościowych i tym samym zbierać coraz większą liczbę obserwujących nasze działania, co może pochłonąć bardzo dużą ilość czasu.

Promowanie firmy na serwisach ogłoszeniowych oraz grupach na Facebooku

Klientów naszej firmy można znaleźć również, przeszukując lokalne serwisy internetowe lub grupy tematyczne na Facebooku. Dobrze jest śledzić serwisy ogłoszeniowe oraz dołączyć do grup, na których ludzie szukają rekomendacji na temat firm świadczących usługi transportowe. Zanim jednak dołączysz do grupy, upewnij się, że regulamin nie zabrania promocji firm. Staraj się komentować różne posty, aby aktywność w odnoszeniu się do treści posta, była odpowiedzią na potrzebę potencjalnego klienta. Staraj się unikać publikowania wpisów, których celem jest tylko promowanie usług. Takie posty traktowane są zazwyczaj jako spam. Lepiej sprawdzają się takie, które dają odbiorcom darmową wartość i przekonają nie wprost, że warto skorzystać z usługi.

Zalety i wady serwisów z ogłoszeniami oraz grup na portalu społecznościowym

Taki sposób na promowanie działa firmy ma wiele pozytywnych stron. Do najważniejszych zaliczamy:

  • fakt, że są to działania bezpłatne,
  • Facebook posiada bardzo dużą liczbę grup tematycznych.

Takie rozwiązanie ma również swoje wady. Wśród najważniejszych wymieniamy:

  • fakt, że jest to proces czasochłonny,
  • trudność przebicia się w gąszczu konkurencji innych, podobnych firm.

Reklama Google

Jeśli firma posiada stronę internetową, warto promować ją przez wyszukiwarkę Google. Jest to sposób szukania informacji w sieci dla wielu użytkowników w Polsce, ale i na świecie. Rozpoczęcie działań reklamowych w tym środowisku jest niezwykle proste. Wystarczy założyć konto firmowe na platformie Google Ads. W praktyce wymaga to codziennej pracy osoby wyspecjalizowanej w tym obszarze, która umie obsługiwać takie narzędzie. Jeśli chodzi o koszt optymalizacji reklam – wraz z budżetem reklamowym – oscyluje między 1000 zł a 6000 zł cyklicznie (miesięcznie). Można też nauczyć się samodzielnie obsługiwać ten system i zająć się tym osobiście. To jednak zajmie sporo czasu.

Wady i zalety reklam Google

Ten sposób reklamy i rozpowszechniania swoich usług pomoże w uzyskaniu doskonałych rezultatów:

  • strona pojawi się bardzo wysoko w wynikach wyszukiwania,
  • dotrzesz do dużej ilości nowych klientów.

Niestety taki sposób promowania oferty swojej firmy ma również tę gorszą stronę. Najbardziej znaczące minusy w tym obszarze to:

  • konieczność codziennej pracy nad optymalizacją reklam,
  • potrzeba pomocy eksperta z zewnątrz, który zajmuję się tym tematem.

Jak widać, pozyskiwanie klientów w spedycji nie jest łatwym zadaniem. Przede wszystkim można zauważyć, że wymaga skupienia się na budowaniu relacji z klientami, proponowaniu konkurencyjnej oferty i wykorzystaniu marketingu internetowego. Dzięki tym sposobom można zwiększyć liczbę klientów i osiągnąć sukces w branży.

Podsumowanie

Pozyskiwanie klientów w branży spedycyjnej nie jest łatwym zadaniem, jednak istnieją skuteczne sposoby na zwiększenie liczby zleceń. Ważne jest aktywne poszukiwanie klientów, korzystanie z różnych źródeł oraz dbałość o jakość świadczonych usług. Pamiętajmy, że wszyscy nasi klienci są z jednej branży. Od ich zadowolenia zależy opinia, jaką przekażą innym. Satysfakcja z jakości jest kluczowym elementem budowania reputacji i zdobywania nowych zleceń. Choć jest to ciężka praca, to efekty będą niesamowite. Odpowiednio prowadzone działania marketingowe w branży spedycyjnej pozwolą znaleźć dobrych, także stałych, klientów i osiągnąć duże zyski.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *