Odmawianie alkoholu. Obrazek w artykule Dopuszczalna ilość alkoholu w Europie. Czy istnieje zależność między normami a ilością wypadków?

Dopuszczalna ilość alkoholu w Europie. Czy istnieje zależność między normami a ilością wypadków?

Dopuszczalna ilość alkoholu w Europie – jaka ona jest w poszczególnych krajach? Wsiadanie za kółko pojazdu mechanicznego pod wpływem alkoholu jest złożonym zjawiskiem społeczno-psychicznym, które ma swoje różnorodne przyczyny oraz oczywiście bardzo przykre skutki. Prowadzenie samochodu przez kierowcę Będącego w stanie nietrzeźwości albo w stanie wskazującym na spożycie alkoholu z całą pewnością jest jednym z najpoważniejszych zagrożeń w ruchu drogowym. Europa stanowi pojęcie o charakterze zbiorowym, które łączy różne kraje.

Kraje te cechują się różnorodnością zarówno pod względem politycznym, społecznym, ekonomicznym, prawnym, kulturowym, jak i z punktu widzenia przestrzeganych i szanowanych tradycji oraz obyczajów. Państwa i społeczeństwa europejskie także różnią się pod względem kultury spożywania alkoholu. Dopuszczalne stężenie alkoholu w krwi prowadzącego pojazd mechaniczny stanowi kluczowy punkt wejściowy w regulacjach prawnych dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego w każdym kraju. Ale czy istnieje zależność między ustalonymi normami a rzeczywistą ilością wypadków na drogach?

Jak już zostało wspomniane, kraje europejskie stosują różne podejścia do tego problemu, bazując na swoich tradycjach, doświadczeniach i badaniach statystycznych. W tym artykule przyjrzymy się, jakie są normy dotyczące dopuszczalnej ilości alkoholu w organizmie kierowcy prowadzącego pojazd mechaniczny w poszczególnych krajach Europy, a także zastanowimy się, czy oraz w jaki sposób wpływają one na poziom bezpieczeństwa w ruchu drogowym w Europie.

Przeczytaj również: Przelicznik mil na kilometry

Kierowca z alkomatem. Obrazek w artykule Dopuszczalna ilość alkoholu w Europie. Czy istnieje zależność między normami a ilością wypadków?

Limity alkoholu w krwi kierowcy w różnych krajach Europejskich

Podróżowanie sprawia Ci wielką przyjemność? Twoim uwielbionym środkiem transportu jest samochód? Planujesz podróż samochodem po różnych państwach europejskich? Musisz porządnie się przygotować. Również pod względem prawnym. Pamiętaj, kary w niektórych krajach są bardzo wysokie.

Ogólnie rzecz biorąc, można stwierdzić, iż limit 0,5 promila alkoholu we krwi jest standardowym limitem dopuszczalnego stężenia alkoholu w organizmie kierowcy samochodu osobowego w krajach Unii Europejskiej. Żeby w trakcie podróży nie zostawiać setki euro płacąc mandaty, zapoznaj się z poniższym zestawieniem dotyczącym limitów alkoholu w krwi kierowcy w różnych krajach europejskich (dane na rok 2023). Zapisz ten link w swojej przeglądarce, żeby zawsze mieć dostęp do tych istotnych informacji.

  • 0,0‰: Czechy, Estonia, Mołdawia, Rumunia, Słowacja, Węgry;

  • 0,01‰: Albania;

  • 0,2‰: Polska, Norwegia, Szwecja;

  • 0,3‰: Bośnia i Hercegowina, Gruzja, Czarnogóra, Serbia;

  • 0,4‰: Litwa;

  • 0,5‰: Andora, Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Luksemburg, Łotwa, Monako, Niemcy, Portugalia, Słowenia, Szwajcaria, San Marino, Turcja, Włochy;

  • 0,8‰: Wielka Brytania, Malta, Liechtenstein.

Co wynika z powyżej przedstawionego zestawienia dotyczącego limitów alkoholu we krwi w różnych europejskich krajach?

Oczywiście główny wniosek jest taki, że zgodnie z prawem dopuszczalna ilość promili alkoholu we krwi kierowcy jest różna w zależności od państwa – od 0,0‰ do 0,8‰. Ponadto, trzeba pamiętać, iż znaczenie mają następujące czynniki – staż za kierownicą, status kierowcy zawodowego oraz dotychczasowe przewinienia albo ich brak.

Jak wynika z zestawienia, najczęściej występujący dopuszczalny limit alkoholu we krwi dla kierowcy samochodu osobowego w Europie to 0,5 promila. Ale istnieją różnego rodzaju kruczki prawne. Na przykład, w Niemczech dopuszczalny limit alkoholu wynosi 0,5 promila. Jednak zgodnie z prawem federalnej republiki parlamentarnej granica między wykroczeniem a przestępstwem to limit 1,1 promila.

O czym jeszcze warto pamiętać, wsiadając za kółko podróżując po Europie? W niektórych wymienionych w zestawieniu krajach istnieją wyłączenia, jeśli chodzi o dopuszczalne limity promili alkoholu w krwi kierowcy. To są przykłady takich wyłączeń.

  • Chorwacja: 0,0‰ – wiek mniej niż 25 lat;

  • Grecja: 0,2‰ – wiek mniej niż 23 lata;

  • Litwa: 0,0‰ – prawo jazdy krócej niż 2 lata;

  • Łotwa: 0,2‰ – prawo jazdy krócej niż 2 lata;

  • Niemcy: 0,0‰ – prawo jazdy krócej niż 2 lata lub wiek poniżej 21 lat;

  • Francja: 0,2‰ – prawo jazdy krócej niż 2 lata;

  • Holandia: 0,2‰ – prawo jazdy krócej niż 5 lat;

  • Portugalia: 0,2‰ – prawo jazdy krócej niż 3 lata;

  • Włochy: 0,0‰ – prawo jazdy krócej niż 3 lata.

Stężenie alkoholu w krwi kierowcy a indywidualne właściwości organizmu

Będąc już uzbrojonymi w istotną wiedzę dotyczącą ustalonych przez prawo limitów ilości promili alkoholu w krwi kierowcy, pamiętajmy również, że każdy organizm ludzki charakteryzuje się indywidualnymi cechami. Jakie to niesie konsekwencje w omawianym kontekście?

Każdy prowadzący pojazd mechaniczny ma inny metabolizm alkoholu. Ten czynnik bezpośrednio wpływa na proces trzeźwienia oraz wpływa na szybkość przebiegania tego procesu. To oznacza, że zawsze zanim wyruszysz w drogę należy badać się alkomatem. Warto to zrobić, nawet, jeżeli od spożycia alkoholu minął dłuższy czas. Dużo czasu to nie zajmie, ale może uratować nasze życie, zdrowie a także pieniądze na koncie.

Warto pamiętać, że ilość alkoholu, którą można się poczęstować, by nie przekroczyć limitu obowiązującego w danym kraju, zależy od wielu czynników – czas spożycia alkoholu, ilość spożytego alkoholu, rodzaj spożytego alkoholu, rodzaj dostarczanego pokarmu, masa ciała kierowcy, jego płeć, wiek oraz ogólna forma fizyczna i psychiczna. Zmęczenie i stres bez wątpienia są tymi czynnikami, które wpływają na proces metabolizowania alkoholu oraz na samopoczucie po spożyciu alkoholu.

 Ilość alkoholu w krwi polskiego kierowcy

Pochylając się nad tematem dotyczącym limitów alkoholu w krwi kierowcy w Polsce, należy zdefiniować dwa kluczowe pojęcia – stan po spożyciu alkoholu oraz stan nietrzeźwości.

Stan po spożyciu alkoholu stwierdza się, kiedy badania pokazują stężenie w krwi kierowcy od 0,2 do 0,5 promila. Zgodnie z prawem jest to wykroczenie. Za prowadzenie pojazdu mechanicznego w stanie po spożyciu alkoholu grozi areszt do 30 dni lub grzywna od 2500 do 30000 zł oraz 15 punktów karnych. Oprócz tego na kierowcę sąd może nałożyć czasowy zakaz prowadzenia samochodów od 6 miesięcy do 3 lat. Zgodnie z Art. 115 (Dz.U.2022.0.1138 t.j. – Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, § 16), stan nietrzeźwości zachodzi, gdy: 1) zawartość alkoholu we krwi przekracza 0,5 promila albo prowadzi do stężenia przekraczającego tę wartość lub 2) zawartość alkoholu w 1 dm3 wydychanego powietrza przekracza 0,25 mg albo prowadzi do stężenia przekraczającego tę wartość.

Jeżeli kierowca znajduje się w stanie po spożyciu alkoholu, mamy do czynienia z wykroczeniem. Natomiast w przypadku stanu nietrzeźwości mamy do czynienia z przestępstwem. Jak już zostało wspomniane, proces metabolizacji alkoholu jest uzależniony od różnych czynników. Ale generalnie rzecz ujmując, aby ilość promili we krwi wyniosła 0,5, wystarczy wypić dwa duże piwa, dwa kieliszki wina albo dwa kieliszki wódki.

Wypadki spowodowane przez pijanych kierowców na drogach europejskich

Kierowanie samochodem przez kierowcę, który zanim usiadł za kółko poczęstował się napojem alkoholowym, zawsze będzie się wiązało z poważnymi, a nierzadko wręcz nieodwracalnymi konsekwencjami. Dotyczy to nie tylko kierowców. Dotyczy to również innych uczestników ruchu drogowego. Dane statystyczne popierają tę istotną tezę.

Poza niedostosowaniem prędkości kierowanie samochodem przez kierowców znajdujących się pod wpływem alkoholu jest jedną z najczęstszych przyczyn śmiertelnych wypadków drogowych zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Podwyższone stężenie alkoholu w krwi zazwyczaj przekłada się na brawurową jazdę, niedostosowanie prędkości i opóźniony czas reakcji. W 2022 roku na drogach europejskich zginęło 20640 ludzi. 10 tysięcy zginęło przez to, że za kółkiem samochodu siedział pijany kierowca.

Zgodnie z raportem Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu, kierowanie samochodem pod wpływem alkoholu jest jedną z czterech głównych przyczyn śmiertelnych wypadków drogowych w Unii Europejskiej – obok nadmiernej prędkości, rozproszenia uwagi kierowcy oraz niezapiętych pasów bezpieczeństwa. Zanim usiądziesz za kółko, oceń swój stan i możliwości. Pamiętaj, że przyczyną 25 procent wszystkich wypadków drogowych w Europie jest alkohol w krwi kierowcy a mówiąc inaczej brak odpowiedzialności kierowcy.

Co pokazują dane statystyczne? W 2022 roku na drogach polskich kierowcy pod wpływem alkoholu spowodowali 1415 wypadków (7,3% ogółu wypadków). W tych wypadkach zginęły 172 osoby. W 2021 roku w Polsce uczestnicy ruchu drogowego będący pod wpływem alkoholu spowodowali 1920 wypadków, w których zginęło 257 osób. W tej grupie dominowali kierowcy aut osobowych, którzy doprowadzili do 1066 wypadków (zginęło 165 osób). Na kolejnych miejscach znaleźli się kierujący rowerami, motocyklami, motorowerami i dopiero na piątym miejscu kierowcy jadący samochodami ciężarowymi.

Jak sytuacja wygląda w innych państwach europejskich? Czy ilość wypadków drogowych zależy od dopuszczalnych limitów alkoholu w organizmie kierowcy?

W Wielkiej Brytanii, zgodnie z danymi statystycznymi z 2021 roku, został pobity po raz pierwszy od 12 lat rekord – na drogach zginęło aż 260 osób. Przyczyną ich śmierci był alkohol w organizmie kierowców. Należy zauważyć, że na wyspach Albionu mieszka 67 mln ludzi. Z kolei w Polsce 37,5 mln mieszkańców. Analizując dane za 2021 rok, można wnioskować, że Polska zdecydowanie nie należy do najbezpieczniejszych państw europejskich, jeśli mówimy o takim wskaźniku jak śmiertelność na drogach.

We Włoszech 35 procent wszystkich wypadków drogowych jest spowodowanych przez pianych kierowców. W kontekście naszych rozważań warto zauważyć, że najbezpieczniej na drogach jest nadal w Szwecji. Dopuszczalny limit alkoholu w krwi kierowcy wynosi tam 0,2‰. Tak samo jak w Polsce. Więc nasuwa się pytanie, czemu mamy do czynienia z różnicą poziomu bezpieczeństwa na drogach w tych dwóch krajach? Na pewno ma znaczenie wysokość mandatów. Ale przede wszystkim kultura spożywania alkoholu, kultura prowadzenia samochodu oraz podejście do innych ludzi.

Dopuszczalna ilość alkoholu w Europie – Podsumowanie

Analizując dopuszczalne w krajach europejskich limity alkoholu w krwi prowadzącego pojazdu mechanicznego, można zobaczyć dużą różnorodność – od 0,0‰ do 0,8‰. Różnorodność ta jest uwarunkowana przez kulturę, doświadczenia i prowadzone badania. Jednak głównym celem zawsze pozostaje zapewnienie najwyższego poziomu bezpieczeństwa na drogach.

Nie jest zadaniem łatwym do wykonania ustalenie bezpośredniej korelacji pomiędzy dopuszczalnymi limitami alkoholu w krwi a ilością wypadków. Ten temat wymaga dalszych badań. Nie budzi jednak wątpliwości stwierdzenie, że na bezpieczeństwo na drogach mają wpływ wysokość mandatów oraz kultura prowadzenia samochodu.

FAQ do artykułu o dopuszczalnej zawartości alkoholu we krwi kierowców w Europie

1. Jakie są ustawowe limity stężenia alkoholu we krwi dla kierowców w krajach europejskich?

Ustawowy limit stężenia alkoholu we krwi różni się w zależności od kraju. Na przykład, w większości państw Unii Europejskiej przyjęto limit 0,5 promila alkoholu we krwi, natomiast w Polsce, Norwegii i Szwecji limit wynosi 0,2 promila. Istnieją jednak wyjątki, takie jak Wielka Brytania czy Malta, gdzie dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi wynosi 0,8 promila.

2. Czy obecność alkoholu we krwi kierowcy zawsze skutkuje karą?

Nie zawsze. Wszystko zależy od tego, czy obecność alkoholu we krwi przekracza ustanowiony w danym kraju limit. Na przykład, w krajach takich jak Czechy, Estonia czy Węgry, jakakolwiek mierzalna zawartość alkoholu we krwi jest niedopuszczalna i wiąże się z konsekwencjami prawnymi. W innych krajach, takich jak Niemcy czy Francja, dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi wynosi 0,5 promila, więc kara jest nakładana tylko w przypadku przekroczenia tego limitu.

3. Jakie działania powinien podjąć kierowca po spożywaniem alkoholu, zanim wsiądzie za kierownicę?

Po spożywaniem alkoholu kierowca powinien upewnić się, że jego stan umożliwia bezpieczne prowadzenie pojazdu. Najbezpieczniejszym podejściem jest unikanie prowadzenia pojazdu, jeśli spożyto jakikolwiek alkohol. Jeśli jednak konieczne jest prowadzenie pojazdu, należy skorzystać z alkomatu, aby sprawdzić, czy zawartość alkoholu we krwi nie przekracza ustawowego limitu dla danego kraju. Warto pamiętać, że nawet niewielka ilość alkoholu może wpływać na zdolność prowadzenia pojazdu, dlatego zawsze należy zachować ostrożność.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *